Turun Kauppaopetussäätiö jakaa apurahoja lähes 50 000 euroa ja lahjoittaa Turun ammattikorkeakoulun varainhankintaan 15 000 euroa

Turun Kauppaopetussäätiö jakaa tänään yhteensä 49.000 euroa kymmenelle kaupallisen alan tutkijalle ja jatko-opiskelijalle. Lisäksi säätiö lahjoittaa 15 000 euroa Turun ammattikorkeakoulun varainhankintaan. Turun Kauppaopetussäätiö on perustettu vuonna 1980 ja sen tarkoituksena on edistää suomen- ja ruotsinkielistä kaupallista opetusta ja opiskelua turkulaisissa oppilaitoksissa.

– Tänä vuonna apurahoja jaettiin ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin kuten kaupan alan murrokseen liittyvään tutkimukseen, johon kohdistettiin kaksi apurahaa: Hypermarketit kaupunkiseudun palvelurakenteessa sekä Tavaratalojen tulevaisuus – konsepti selviytymiselle ja menestykselle online-ostamisen läpilyönnin aikakaudelle, kertoo säätiön asiamies Paula Virri.

Tavaratalojen tulevaisuudesta Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa tutkimusta tekevän KTL Pekka Polvisen mukaan vähittäiskauppa on suurten haasteiden edessä nopeasti muuttuvan kuluttajakäyttäytymisen ja kansainvälisen online-tarjonnan seurauksena. Perinteiset tavaratalot ovat vaikeuksissa ja etsivät keinoja selviytyäkseen ja menestyäkseen.

– Tutkimuksessa pyritään selvittämään, millainen voisi olla tulevaisuuden tavaratalon konsepti tarkastelemalla erityisesti Suomen ja Ruotsin markkinoita ja tavaratalojen kehitystä näillä markkinoilla. Tutkimuksen tuloksilla on oletettavasti hyödynnettävyyttä myös esimerkiksi kauppakeskuskonseptien arvioinnissa ja kehittämisessä. Apuraha mahdollistaa kokonaisvaltaisen keskittymisen tutkimustyöhön osana tutkimusprojektin kokonaisrahoitusta, Polvinen toteaa.

Myös yrittäjyys korostui tutkimushankkeissa. Turun ammattikorkeakoulun yliopettaja, KTT Sirpa Häntin tutkimuksen aiheena on yrittäjien liiketoimintaosaamisen ”osaamiskumous”.

-Megatrendit kuten palveluvaltaistuminen, digitalisaatio, tekoälyistyminen ja yksilöistyminen asettavat yrityksille uudenlaisia vaatimuksia globaalissa kilpailussa. Tulevaisuuden kilpailukyvyn varmistamiseksi pientenkin yritysten on osattava ennakoida asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja siitä aiheutuvia osaamistarpeita. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia tarpeita yrittäjillä on liiketoimintansa kehittämisen ja kilpailukyvyn kannalta keskeisistä osaamisista, osaamisaukoista sekä niistä tulevista osaamisista, joita yrittäjät eivät edes osaa ennakoida. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten ja millaista kauppatieteilijöiden osaamista voitaisiin valjastaa yritysten kilpailukyvyn kehittämiseksi. Turun kauppaopistosäätiön apuraha mahdollistaa tämän tärkeän aiheen tutkimuksen käynnistämisen, Hänti kertoo.

Muut tutkimusaiheet liittyvät yrityskauppatilanteen jälkeiseen tunneilmapiiriin ja vuorovaikutukseen, asiakaskokemuksen johtamiseen yrityksen välisessä liiketoiminnassa, työstressistä palautumiseen, sisäisen valvontajärjestelmän formalisointiin ja toimitusketjujen johtamiseen.

15 000 euron lahjoitus Turun ammattikorkeakoululle

Turun Kauppaopetussäätiö haluaa tukea myös pitkäjänteistä koulutuksen kehittämistä alueella ja lahjoittaa Turun ammattikorkeakoulun varainhankintaan 15 000 euroa. Lahjoitus osoitetaan liiketalouden koulutusohjelmaan.

– Haluamme olla mukana kehittämässä alueen kaupallista osaamista ja koulutusta näemme yhteistyön Turun ammattikorkeakoulun kanssa luontevana säätiön tarkoituksen toteuttamisen kannalta, Virri sanoo.

– On ilo nähdä, miten aktiivisesti Kauppaopetussäätiö haluaa olla kehittämässä liiketoimintaosaamista Varsinais-Suomessa. Pystymme tämän lahjoituksen ansiosta kehittämään esimerkiksi digitaalisen liiketoiminnan, yrittäjyyden ja myynnin oppimisympäristöjämme, sanoo Turun ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila 

Apurahan saajat 4.12.2018

Apurahan saaja, korkeakoulu, jossa tutkimus tehdään ja tutkimuksen aihe

KTM Meri Malmari, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

Hypermarketit kaupunkiseudun palvelurakenteessa

KTM Riikka Harikkala-Laihinen, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

Miltä minusta tuntuu: Positiiviset tunteet, vuorovaikutus ja tunneilmapiiri yritysoston jälkeisen integraation tukena

KTM, tohtorikoulutettava Ekaterina Panina, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

Asiakaskokemuksen johtaminen yritysten välisessä liiketoiminnassa: strategiat, taktiikat ja toiminnot

Tohtorikoulutettava, MSc Elina Honkasalo, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

Työstressistä palautuminen – arvot ja tietoisuustaidot palautumisen tukena

KTM Niina Ratsula, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

SISÄISEN VALVONTAJÄRJESTELMÄN FORMALISOINTI – Case-tutkimus teknisen ja sosiaalisen ohjauksen välisestä suhteesta

FT Kirsi Peura, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

Agency in Entrepreneurial Development in Universities

KTM Laura Niemi, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

Yrittäjämäinen arvon luominen: Vuorovaikutteinen arvon yhteisluonti kuluttaja kontekstissa

KTM, Projektitutkija Oskari Rintala, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

Sosiaalipsykologian tieteenalan konseptien sisällyttäminen toimitusketjujen johtamisen teoriaan ja käytäntöön

KTL Pekka Polvinen, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
 Tavaratalojen tulevaisuus –  konsepti  selviytymiselle ja menestykselle online-ostamisen läpilyönnin aikakaudella

KTT, yliopettaja Sirpa Hänti, Turun ammattikorkeakouluYrittäjien liiketoimintaosaamisen ”osaamiskumous” yhdessä kauppatieteilijöiden kanssa

Lisätiedot:

Säätiön asiamies Paula Virri, puh. 050 601 66, paula.virri@turunkauppaopetussaatio.fi

Rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila, puh. 0505985761,  vesa.taatila@turkuamk.fi